wtorek, 18 października 2011

Nie tylko B6 – BMW Alpina D5 Bi-Turbo


Oprócz B6 Bi-Turbo Cabrio na salonie frankfurckim miał miejsce debiut innego modelu BMW Alpiny. Chodzi o D5 Bi-Turbo, czyli przerobione BMW 535d, a więc sedan z silnikiem diesla.



Pytanie brzmi, dlaczego tyle czasu trzeba było czekać na nowy samochód klasy wyższej średniej z silnikiem wysokoprężnym wypuszczony przez firmę Alpina? No cóż, tego nie wiadomo, bo jednostka z dwiema turbosprężarkami była dostępna już od zeszłego roku.
Pod maską seryjnego BMW 535d skrywany jest 3-litrowy motor o sześciu cylindrach ułożonych w rzędzie. Jednostka ma bezpośredni wtrysk paliwa typu common rail 4. generacji pracujący z ciśnieniem 2000 barów.

Oznaczony symbolem N57D30 w autach mających w nazwie „35d” motor jest wyposażony w dwie turbosprężarki z czego mniejsza z nich ma zmienne ustawienie kierownic (tzw. zmienną geometrię).



Od września tego roku BMW podniosło moc silnika do 313 KM, a maksymalny moment obrotowy do 630 Nm.
Podkręcona przez Alpinę jednostka napędowa przynajmniej pierwszy z parametrów ma lepszy.Moc maksymalna wynosi 350 KM i jest dostępna przy 4000-4200 obr./min. Momentu obrotowego tuner nie podaje.


Z silnikiem jest sprzężona 8-biegowa automatyczna skrzynia produkcji ZF, która moc przekazuje na tylne koła. A koła z przodu i z tyłu mają 20-calowe felgi. Przednie obręcze mają 8,5” szerokości i są o 1” węższe niż tylne.


Firma z Buchloe twierdzi, że w cyklu mieszanym jej auto zużywa 6,2 l paliwa na 100 km i  jest to wynik podobny do zużycia paliwa w seryjnym BMW 530d. Rzeczywiście jest tylko podobny, bo 530d spala około 0,5 l na „setkę” oleju napędowego mniej.




Alpina podaje, że zamontowała krótsze sprężyny w zawieszeniu, a wysokość samochodu zmalała do 1469 mm. Nie wiem czy w tych informacjach jest jakiś błąd czy błąd jest na stronie internetowej BMW, które podaje 1464 mm (bez krótszych sprężyn).


W przeciwieństwie do fabrycznego auta limuzyna przygotowana przez Alpinę nie ma ogranicznika prędkości, więc samochód rozpędza się do 270 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zmalało w stosunku do fabrycznego BMW 535d i wynosi teraz 5,20 s.





BMW Alpinę D5 Bi-Turbo można oglądać na stoisku tunera podczas salonu samochodowego we Frankfurcie.

Dane techniczne

Silnik i napęd:
  • Typ: R6, N57D30TOP
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2993 cm3
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 350 KM przy 4000-4200 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 116,94 KM/l (seryjny – 104,58 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna ZF
  • Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 348 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 345 mm
  • Koła przednie: 8,5 x 20”
  • Koła tylne: 9,5 x 20”
  • Opony przednie: 255/35 R 20
  • Opony tylne: 285/30 R 20
Masy i wymiary:
  • Masa własna: 1840 kg (+ 40 kg)
  • Stosunek masy do mocy: 5,26 kg/KM (seryjny – 5,75 kg/KM)
  • Długość: 4905 mm
  • Szerokość: 1860 mm
  • Wysokość: 1469 mm
  • Rozstaw osi: 2968 mm
Osiągi:
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,20 s
  • Prędkość maksymalna: 270 km/h
Źródło: AUTOKULT


1 komentarz:

  1. Akurat dla mnie bardzo ważną sprawą jest to aby przede wszystkim dojechać do miejsca gdzie to sobie zaplanowałem moim autem. Jak coś to zawsze mam kontakt do pomocy drogowej https://www.pomocdrogowa.w.poznaniu.pl/ i muszę przyznać, że na nich na pewno można liczyć.

    OdpowiedzUsuń