wtorek, 18 października 2011

BMW Serii 3 E36 [awarie i problemy]


BMW Serii 3 E36 w latach 90. budziło podziw i zazdrość. Później wiele egzemplarzy zostało oszpeconych przez młodych amatorów tuningu, a auto zostało okryte niechlubną sławą. Niski wiek użytkowników wielu egzemplarzy sprawił, że większość dostępnych obecnie na rynku samochodów została zajeżdżona do granic swoich możliwości.


Znalezienie zadbanego egzemplarza jest już praktycznie nieosiągalne, a E36 dzięki bardzo dobremu rozkładowi mas na osie (~50/50), mocnym jednostkom napędowym oraz napędowi na tylne koła obecnie najczęściej służy jako niemal idealna baza pod auto do driftingu.





Historia modelu

Samochód został zaprezentowany w 1990 roku (według kilku źródeł 1989), dwa lata później do oferty dołączyła odmiana coupe oraz rasowa wersja M3. W 1995 roku pod maską Serii 3 pojawiły się nowe silniki 2,5 o mocy 170 koni mechanicznych oraz 2,8 dysponujący mocą 193 koni. Produkcję E36 w różnych wersjach nadwoziowych zakończono w latach 1998-2000, wtedy też do salonów trafił model E46.

Silniki

Benzynowe:
R4 1,6 8V (100- 102 KM)
R4 1,8 8V (113- 115 KM)
R4 1,8 16V (140 KM)
R4 1,9 16V (140 KM)
R6 2,0 24V (150 KM)
R6 2,5 24V (170- 192 KM)
R6 2,8 24V (193 KM)
R6 3,0 24V (286 KM) wersja M3
R6 3,2 24V (321 KM) wzmocniona wersja M3
Diesle:
R4 1,7 8V (90 KM)
R6 2,5 12V (115- 143 KM)
Jak widać wybór jednostek napędowych jest naprawę spory i nawet najbardziej wybredni znajdą tu coś dla siebie. Choć przez wielu uważane za niezawodne niestety nie wszystkie silniki są warte uwagi. Jeżeli chodzi o motory benzynowe to do najbardziej podatnych na awarie (co nie znaczy awaryjnych) należą motory R6, które łatwo się przegrzewają, co często doprowadza do pęknięcia głowicy. Z drugie jednak strony silniki R4 niezbyt dobrze radzą sobie z tym autem, choć są o wiele bardziej trwałe.


Unikajmy aut z instalacją LPG, która jest często niechlujnie dobrana, zamontowana i wysterowana, przez co dość skutecznie potrafi doprowadzić do ruiny silniki w E36. Amatorzy diesli nie będą mieli łatwego wyboru – słabszy motor 1,7 zupełnie nie pasuje do tego auta, a większa jednostka o pojemności 2,5 litra nie należy do szczególnie wytrzymałych – awarie pompy paliwa, która ulega uszkodzeniu przez jeżdżenie autem z małą ilością paliwa w baku.





Dane techniczne

Samochód dostępny jest aż w 5 rodzajach nadwozia: Sedan, Compact (hatchback), Coupe, Cabrio oraz Touring, czyli po prostu kombi. We wszystkich odmianach napęd przekazywany jest jak na BMW przystało tylko i wyłącznie na tył. Moment obrotowym może być przekazywany za pomocą 5- lub 6- biegowej przekładni manualnej. Ci, którzy nie lubią często korzystać z lewarka będą mogli wybrać 4- lub 5-stopniowy automat. Z przodu zamontowano kolumny resorujące, a z tył zaś znajdziemy tu oś wielowahaczową. W testach zderzeniowych Euro NCAP BMW Serii 3 E36 zdobyło dwie gwiazdki, niestety w wyniku zmiany kryteriów przeprowadzania takich testów jedna z gwiazdek została skreślona.


Awaryjność

„Będziesz Miał Wydatki” to niechlubne powiedzenie idealnie kwituje usterkowość E36. Jako, że jest to już dość leciwe auto, to awarii może ulec tutaj niemal wszystko. W zawieszeniu szybko wybijają się sworznie wahaczy usytuowane z przodu auta. Uwaga! Zmorą wielu egzemplarzy są także pękające sprężyny tylnego zawieszenia. Zawodne są również przekładnie kierownicze, które łapią spore luzy.
W niektórych przypadkach wystarczy wymiana drążków kierowniczych, w poważniejszych sytuacjach będziemy zmuszeni wymienić lub zregenerować całą przekładnię. W silnikach R6 często zawodzi sprzęgło wiskotyczne wentylatora. Kolejną przypadłością E36 są wycieki oleju przekładniowego ze skrzyni biegów. Powszechnym problem jest także huczący dyferencjał oraz uszkodzona podpora lub łącznik wału napędowego powodująca stuki np. przy zmianie biegów, ruszaniu lub hamowaniu.


Użytkownicy E36 narzekają też na uszkodzenie maty fotela kierowcy odpowiedzialną za właściwe działanie poduszki powietrznej. Zawodny bywa też centralny zamek, na szczęście zwykle jest to kwestia przerwanego kabelka. Podatny na awarie jest także panel klimatyzacji. Korozja też jest stałym bywalcem tego modelu – najczęściej pojawia się na progach, tylnych błotnikach oraz z przodu na masce w okolicy atrapy chłodnicy.





Naszym zdaniem

Zakup tego modelu to dość ryzykowne posunięcie, znacznie lepiej jest wybrać nieco nowszą 3er oznaczoną symbolem E46, większość egzemplarzy E36 została już niemal kompletnie zajeżdżona. Jeśli zdecydujemy się na to auto to musimy się przygotować na naprawę licznych usterek począwszy od problemów z elektroniką, zawieszeniem, a na zespole napędowym skończywszy. Jednak mimo dużej podatności na awarie  i trudności ze znalezieniem choćby poprawnie zachowanego egzemplarza E36 nadal kusi ponadczasowym, klasycznym designem (zwłaszcza  jeżeli mówimy o wersjach Coupe i Cabrio) oraz dynamicznymi silnikami. Na szczęście rynek przepełniony jest częściami używanymi i zamiennikami, dzięki czemu serwis poza ASO nie jest ani drogi, ani kłopotliwy. Pomimo upływu lat E36 z motorem R6 pod maską nadam jeździ się przyjemnie, a uciekający tył pozwala poczuć lekki dreszczyk emocji. Najtańsze egzemplarze kupimy już za około 8 000 zł.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz