poniedziałek, 21 listopada 2011

BMW potwierdza plany produkcji crossovera X4

Gdy pod koniec 2008 roku na rynku pojawiło się BMW X6, auto spotkało się z powszechną krytyką, a wiele osób wróżyło temu modelowi rynkową porażkę. Technicznie niemal identyczny z SUV-em X5, nowy samochód - określony przez producenta jako Sports Activity Coupé - odznaczał się bardzo kontrowersyjną stylistyką łączącą cechy auta terenowego i sportowego. Przez mocno opadający dach ilość miejsca dla osób zajmujących tylne fotele okazała się bardzo ograniczona, a pomimo bardzo dużych rozmiarów zewnętrznych, auto mogło pomieścić tylko czterech pasażerów.

Sam producent uznał X6 za model niszowy, a przewidywana roczna skala produkcji miała oscylować wokół 20 tysięcy egzemplarzy. Mimo że ten ekstrawagancki, luksusowy i mało praktyczny samochód trafił na rynek w najgorszym momencie - na samym początku potężnego światowego kryzysu ekonomicznego, jego wyniki sprzedaży bardzo szybko okazały się o wiele lepsze niż ktokolwiek mógł się spodziewać. BMW X6 znajduje rocznie niemal 50 tysięcy nabywców, a tak spektakularny sukces nakłonił największych konkurentów - Audi i Mercedesa - do wdrożenia prac nad własnymi wariacjami na temat koncepcji bawarskiego przeboju.

Od dłuższego czasu krążyły pogłoski o planach wprowadzenia drugiego modelu tego typu do gamy BMW; tym razem miał to być oparty na X3 model X4, zbudowany według bardzo podobnych do X6 założeń konstrukcyjnych. Jeszcze w czerwcu bieżącego roku pojawiła się nieoficjalna, ale wiarygodna informacja, że producent odłożył plany zbudowania tego modelu na przyszłość, ale prawdopodobnie wkrótce ujawnione plany Audi opracowania samochodu tego typu (Q4) spowodowały szybką zmianę decyzji. Szef BMW, Norbert Reithofer właśnie zapowiedział wprowadzenie BMW X4 na rynek w 2014 roku.

Nowy sportowy crossover ma być minimalnie mniejszy od X3, na którym będzie technicznie oparty i będzie odznaczać się odmienną stylistyką nadającą mu jednoznacznie sportowy charakter. Różnica pomiędzy X3 a X4 będzie podobnego rodzaju do tej, jaka istnieje pomiędzy X5 a X6, ale w przypadku pary mniejszych modeli ma być wyraźniejsza. W nieunikniony sposób bardzo ograniczy to walory praktyczne nowego modelu, a w jego wnętrzu również będą tylko cztery miejsca dla pasażerów (zaznaczmy, że od tego roku X6 można zamówić też w wersji 5-miejscowej). Przykład większego modelu pokazał jednak, że nie będzie to najprawdopodobniej mieć najmniejszego negatywnego wpływu na poziom sprzedaży X4.

Pod maskę nowego crossovera trafią cztero- i sześciocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne, które będą mogły współpracować z 6-biegową skrzynią mechaniczną, 7-stopniowym automatem dwusprzęgłowym, lub klasyczną automatyczną skrzynią o 8 przełożeniach. Tak jak w przypadku X3, nie pojawi się wersja z napędem wyłącznie na jedną oś. Aby poprawić zachowanie samochodu w czasie dynamicznej jazdy oraz na śliskich nawierzchniach, napęd xDrive będzie wyposażony w elektroniczny układ Dynamic Performance Control, który będzie kontrolował wielkość momentu obrotowego dostarczanego dla każdego z tylnych kół.

Bardzo interesująco zapowiada się ekstremalna wersja X4 M, która wzorem X6 M będzie poddana wyraźnym zmianom stylistycznym nadającym jej jeszcze bardziej agresywny wygląd. Najważniejszym elementem X4 M będzie całkiem nowy sześciocylindrowy silnik z podwójnym turbodoładowaniem opracowany przez dział BMW M. Na razie nie są znane parametry tej jednostki napędowej, ale biorąc pod uwagę najnowsze modele BMW z serii M wyposażone w silniki turbo, osiągi X4 M z pewnością nie pozostawią wrażenia niedosytu. Zmodyfikowane w stosunku do X3 regulowane zawieszenie o obniżonej wysokości zapewni bardzo ostrą, dynamiczną charakterystykę prowadzenia, co sprawi, że będzie to zdecydowanie najbardziej sportowe ze wszystkich BMW serii X.

Źródło: MOTOTOK

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz